Skillnader/förändringar gjorda på Audi quattro mellan 1980-1991.

Uppdatering 2023-12-19 Några bilder från Hans Johnsson

Jag har sökt efter fakta om vad som skiljer årsmodellerna åt.

Mitt mål med denna skrift är att vi tillsammans reder ut vad som är ändrat och hittar fler skillnader än vad som oftast är redovisat på liknande hemsidor.

En bild säger mer än 1000 ord. Edis och jag har varsin -90 20v i garaget och behöver hjälp med fota detaljer som skiljer sig mellan de övriga årsmodellerna som det hänvisas till i texten, många av er har redan bilder på det mesta och jag behöver bilder på alla detaljer och hoppas ni hjälper till med det. Eget material som inte riskerar att vara upphovsrättsskyddat. Där jag skrivit in ”Bild saknas” är de bilder jag önskar att ni skickar in.

Bilder och/eller fakta skickas till: ingemarsundelin@yahoo.se
Inga registreringsnummer kommer att synas på hemsidan.

Åren som redovisas är tänkt som årsmodell och inte tillverknings år. USA bilar och Sportquattron kommer ej att redovisas i denna omgång.

OBS! det kan finnas felaktigheter i detta material. Hittar du nått som du undrar över så tveka inte och kontakta mig.

———————————————————————————————–

I Mars 1980 på bilutställningen i Genéve visas Audi Quattro för första gången

Audi quattro bilarna börjar seriemässigt att byggas mars 1980.

Årsmodell 1981 är byggda från 1 Augusti 1980 fram till 31 Juli 1981 samma fårhållande gäller fram till årsmodell 1991 där sista byggdes i Maj -91

I maj, under modellår 81 (från ch.nr 85-B-901222) kommer den vacuumstyrda diffspaken och ersätter de mekaniska diffspakarna vid handbromsspaken.
Den första typen av reglage till den vacuumstyrda diffen var placerad i mittkonsollen mellan askkoppen och radion.
Den styrdes genom att man drog ut reglaget först ett hack för mellandiff och ännu ett hack så diffade man även bakaxeln. Vilket läge som var aktuellt visades med lysdioder på en bild av drivsystemet på båda sidor om reglaget.
Detta reglage sitter från maj 81-84 och ersätts 85-87 av ett vred med samma funktion men med modernare design samt att det gick att utläsa oljetemp och laddning i samma panel.
Ett problem med att manuellt diffa var att ABS ej kunde användas. 88-91 när drivsystemet ändrades till Torsen och det endast går att låsa bakaxeldiffen upp till 25km/h så ersattes vredet med en tryckknapp för att låsa bakaxeldiffen.

1980-1981 1982-1984
Bild saknas
1985-1987 1988-1991
     Bild saknas

83 ersätts de dubbla rektangulära framlamporna med singellyktor. Den första typen av singellykta sitter på årsmodellerna 83-84 för att 85-91 få en lite mer lutande front för att sänka luftmotståndet. 80-82 satt lyktspolningen närmare strålkastarna på den övre delen av frontspoilern. 83 när singellyktorna kom så flyttades strålkastarspolningen längre ut och monterades på själva stötfångaren

1980-1982 1983-1984 (Foto: Peter Deremar)

1985-1991

Profilbilder 1983-1984 rak front    1985-1991 lutande front

1983-1984 1985-1991

Bild saknas

Grillmodellerna

1980-1982 1983-1984 (Foto: Peter Deremar)
Bild saknas

1985-1991

Strålkastarmunstyckena var mindre på de tidiga urisarna, ser ut som att de större kom 1983. De sitter dessutom inte riktigt på samma ställe, de tidiga sitter fast i ytterhöljet och på de senare i mittendelen av stötfångaren.

1980-1982 1983-1991
Bild saknas

De första Urquattrorna hade vanliga analoga mätartavlor. 83 kom den gröna digitalainstrumenteringen samt talsyntes. Talsyntesen kunde beroende på marknad prata Tyska, Engelska, Italienska och Franska.
(bilar med MPH visning fick digitalainstrument 84)
Den gröna digitalainstrumenteringen, talsyntesen, turbotrycksmätare och bältesvarningen försvann när den röda digitalainstrumenteringen kom 88-91

1988 såldes i Schweiz en numrerad serie (200st) bilar med analoga mätartavlor.

Instrumenthuset

1980-1982 1983-1987

1988-1991

Instrumentknappar

Vänster 1980-1984 (Foto: Hans Johnsson) Höger 1980-1984 (Foto: Hans Johnsson)
Vänster 1984-1989 Höger 1984-1989
Vänster 1990 Höger 1990

Bild saknas

Bild saknas

Farthållare

1980-1983 1984?-
Bild saknas

AC-reglage

1984-1991 (typsnitt?) 1984-1991

1988-1991
Bild saknas

Reglage för fönsterhissarna

1980-? 1983  (Foto: Hans Johnsson)

1984-? ?-1991

-85 ändrades reglaget för sittsvärmen så att man kunde reglera värmen var stol för sig.

1980-1983 1984

Bild saknas

Bild saknas

1985-1991

83-91 levererades bilen utan bakre krängningshämmare

1980-1982 1983-1991
Bild saknas

Bild saknas

Baklamporna var röd/ vit och med gul blinkers samt röd reflexramp mellan baklamporna fram till t.o.m -84 för att 85-91 ersättas med mörk tonade baklampor och reflexramp.
De första mörktonade baklamporna (-85) hade endast 1st tvåpolig glödlampa för parkering och bromsljus, senare kom en version med dubbla glödlampor för parkering.

1980-1984 1985 – enkel baklampa

Bild saknas

1986-1991 – dubbel baklampa

Även Ronal fälgarna växte i bredd från 6″ till 8″ mars -84.
För att göra detta möjligt ändrades skärmarna lite. VAD ändrades i skärmarna?

Ny modifierad krängningshämmare och bärarmar fram monterades 83.
83 ändrade man i bakhjulsupphängningen med andra bärarmar, ”styrstag”, fjäderben, övrestötdämparfästet och tog bort den bakre krängningshämmaren.

Med modellår 84 byttes framstötdämparna, men först från ch-E-900329 (1984) byttes fram och bakfjädrarna och bilen sänktes 20mm (det är även styvare framfjädrarna om bilen har AC)
88 byttes bakfjädrarna igen.
Fälgar

6″*15″ Ronal fälgarna har ET 45 och däckdimensionen 205/60VR15
7″*15″ Fuchs fälgarna har ET 45 och däckdimensionen 205/55 -15 (tillval 80-84)
8″*15″ Ronal fälgarna har ET 24 och däckdimensionen 215/50R15V

Ronal 6″ 1980-1983 Ronal 8″ 1984-1991

Fuchs tillval 80-84

På årsmodell -84 modifierades inredningen med byte av instrumentpanel, ratt och klädsel på säten och dörrsidor. Instrumentpanelen följde med fram till -91 men nedre delen blev klädd med gråttskinn på 20v bilarna 90-91. Även ratten blev treekrad 90-91.  (88-89 MB modellen kan även ha haft skinnklädda nedrefack dock i svart skinn, ännu ej bekräftat)

1980-1983 (Foto: Peter Deremar) (Ratt 90-91) 1984-1989 (Ratt 90-91)
1990-1991 Ratt 1981-1983
Bild saknas Bild saknas
Ratt 1984-1989 Ratt 1990-1991
Bild saknas

Bild saknas

En massa inredningsbilder

Stolar fram 1980-1983 (Foto:Peter Deremar) Stolar fram, med rand 1984
Stolar fram 1984 ”B”-1989 Stolar fram, skinn 1985-1989
Bild saknas
Stolar fram, 1990-1991 Stolar fram, skinn 1990-1991
Bild saknas Bild saknas
Baksäte 1980-1983 Baksäte, skinn 1983-1984
Bild saknas Bild saknas
Baksäte, med rand 1984 Baksäte 1984″B”-1989
Bild saknas
Baksäte, skinn 1985-1989 Baksäte 1990-1991
Bild saknas
Baksäte, skinn 1990-1991 Dörrsida 1980-1983 (Foto: Hans Johnsson)
Bild saknas
Dörrsida, skinn 1983-1984 Dörrsida 1984-1989
Bild saknas
Dörrsida, skinn 1984-1989 Dörrsida, 1990-1991
Bild saknas
Dörrsida, skinn 1990-1991 Sidoklädsel bak 1980-1983
Bild saknas Bild saknas
Sidoklädsel bak 1984-1989 Sidoklädsel bak 1990-1991
Bild saknas Bild saknas
Sidoklädsel bak, skinn 1983-1991 ? Bagageklädsel, likadan på alla?
Innertak med taklucka 1980-1983
(Foto: Peter Deremar)
Innertak utan taklucka 1980-1983
Bild saknas
Innertak med taklucka 198?-1991 Innertak utan taklucka 198?-1991
Bild saknas Bild saknas

Nu till något som är intressant och MYCKET ovanligt.

Eget tillval, röda bälten! Cerwinski:s underbara 90:a har detta originalmonterat. Går tyvärr inte att köpa dessa löst längre.
(Foto: Per Hammarsjö, tidn. Automobil)

-86 fick motorhuven gasdämpare och stödpinnen blev överflödig.

1980-1985 (Foto: Peter Deremar) 1986-1991

Elupvärmd bakruta med ”Quattro” inlägg (finns omnämnd i audi faktablad -86)
84 kom det till bilar med ”klart” glas
85 kom det till bilar med ”grönt” glas

1980-1984 1985-1991

Quattro texten i bakre sidorutorna blir skriven i ”orange” siluett 85-91, tidigare fylda bokstäver i Diamantsilver.

1980-1984 1985-1991
Bild saknas

Bild saknas

80-84 var ABS tillval, (osäkert 80-81). Under modellår-84, i dec 1983 blev ABS standard.
bilar producerade i dec 1983 ch.nr 85-E-900414 till 85-E-900549
81??-91 gick det att stänga av ABS med en knapp, eller så stängdes ABS av automatiskt när man låste differentialen.

Tidigt på årsmodell -87 (från ch.nr 85-H-900252) löste man problemet med att man i teorin kunde låsa alla hjulen även med ABS. Om man låste alla hjulen samtidigt så kunde det tidigare systemet inte avgöra om bilen var i rörelse eller om den stod still. Under baksätet monterades en längsgående accelerometer som talade om att bilen var i rörelse.

———————- Bild under baksäte 1987-1991
Bild saknas
ABS avstängningsknapp 1984-1989 ABS avstängningsknapp 1990-1991

Modellbeteckningen på bagageluckan ändrades 85 till svarta emblem från att tidigare varit av tape.
88-89 emblemen kromade med audi ringar i centrum på bagageluckan.
90-91 endast Audi ringarna i centrum på bagageluckan.

1980-1984 1985-1987
1988-1989 1990-1991

Bakvingen var från början olackad svart, även ovansidan av bagageluckan var lackad svart oavsett bilen kulör. Detta ändrades på 85-91 där bakvingen och hela bakluckan lackades i samma färg som bilen i övrigt.

1980-1984 1985-1991

Bild saknas

Plastbakluckan 86-91 (notera den lilla upphöjningen under vingen)

-84 var bilen radioförbered från fabrik med antenn, antennförstärkare fyra högtalare och balanskontroll

-85 blev bakrutetorkare och centrallås standard

Det verkar som om det finns 5st olika motorer, kan bero på olika marknader. Listan ej fullständig
WR: Sverige,
GV: USA,
WX: USA, Japan, Schweiz
MB: England,
RR: Sverige,

WR (Foto: Peter Deremar) MB
RR GV
Bild saknas
Motorkod
WR, 80-87
MB, 88-89 RR, 90-91 WX, (83-89)
GV, (80-87)
Ant.ventiler 10v 10v 20v 10v
10v
Volym 2144cc 2226cc 2226cc 2144cc
Hk/rpm
200/5500
200 220/5900 162/5500
200
Nm/rpm
285/3500
309/1950 230/3000
0-100 km/h
7,1s
6,7s 6,3s 7,5s-96km/h
Toppfart
222km/h
222km/h 230km/h 205
Blandadkörning
1,24lit/mil
1,08lit/mil
Vätskekyld turbo
Nej
Ja Ja Nej
Nej
Katalysator Nej Nej Ja Ja
Bore * stroke (mm) 79,5*86,4 81,0*86,4 81,0*86,4 79,5*86,4
Kompressionsförh. 7,0 : 1 8,6 : 1 9,3:1 7,0:1
Bensin, oktan 98 95 Blyfri Blyfri

-84 ändras utväxlingen i växellådan då det tidigare upplevdes att det var för stort kliv mellan 2:an och 3:an                                        -90 så var utväxlingen ändrad tillbaka till den ursprungliga. Söker uppgifter om det gjordes redan -88

80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
1:an 3,600 3.600 3,600 3,600 3,600
2:an 2,125 2,125 2,125 2,125 2,125
3:an 1,360 1,360 1,458 1,458 1,360
4:an 0,967 0,967 1,071 1,071 0,967
5:an 0,778 0,778 0,778 0,778 0,778
Back 3,500 3,500 3,500 3,500
Slutväxel 3,889 3,889 3,889 3,889 3,889
1000rpm/5vxl 35,7km/h 35,7km7h

Gäller ej USA bilar
Källa utväxling
”Presse Information” från 1982 och mars 1987,
Svenska faktablad: 86,90
Utländska faktablad: 84
Bok om Audi quattro J.Walton: 80

UTRUSTNINGSKODER

Det finns en klisterlapp som sitter i bagageutrymmet under hatthyllan på högersida (samma lapp sitter även i serviceboken) Den visar vilken utrustning som var monterad i bilen när den lämnade fabriken.

Vi är mycket intresserade av att så många som möjligt rapporterar in vad det står på just eran utrustningslista. på det sättet kan vi med säkerhet säga när viss utrustning existerade. tex. ABS vet vi inte om quattron hade som tillval redan från start.

Vi har sammanställt en lista på utrustningskoder vi tycker passar in på Audi quattron 80-91. Vi kommer att lägga till koder eftersom vi får kännedom att de finns på bilar. Den listan hittar du under fliken ”Utrustningskoder” i UR-FAKTA menyn

Tillval som erbjöds i broschyrer T=tillval, S=standard EJ=ej valbar. (beroende på försäljningsland)

Tillval/ standard
80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 Utrustningskod
ABS T/S S S S S S S S M-432
El-värme,stolar T T S S M-340/M-139
Centrallås T T S S M-341
Farthållare T T T S M-352
Bakrutetorkare T T S S M-425
Värmeisolerade rutor T T S S M-568 (Gröntonade rutor)
Alufälg, 7*15 Fuchs T T EJ EJ M-458
Taklucka T T T T T M-560
l-fönsterhissar T T T S M-651
Belyst spegel, solskydd T ?? M-999
Radio T T EJ T inkl. radioförber. 80-83
Radioförberedd EJ S S M-433
Luftkonditionering T T T M-573 (inkl. gröntonade rutor)
Läderklädsel, svart EJ T T T M-079 (ej färgangivelse)
Läderklädsel, beige T
M-079 (ej färgangivelse)
Läderklädsel, grå T M-079 (ej färgangivelse)
Eget val T