Skillnader/förändringar gjorda på Audi quattro mellan 1980-1991.
Uppdatering 2023-12-19 Några bilder från Hans Johnsson
Jag har sökt efter fakta om vad som skiljer årsmodellerna åt.
Mitt mål med denna skrift är att vi tillsammans reder ut vad som är ändrat och hittar fler skillnader än vad som oftast är redovisat på liknande hemsidor.
En bild säger mer än 1000 ord. Edis och jag har varsin -90 20v i garaget och behöver hjälp med fota detaljer som skiljer sig mellan de övriga årsmodellerna som det hänvisas till i texten, många av er har redan bilder på det mesta och jag behöver bilder på alla detaljer och hoppas ni hjälper till med det. Eget material som inte riskerar att vara upphovsrättsskyddat. Där jag skrivit in ”Bild saknas” är de bilder jag önskar att ni skickar in.
Bilder och/eller fakta skickas till: ingemarsundelin@yahoo.se
Inga registreringsnummer kommer att synas på hemsidan.
Åren som redovisas är tänkt som årsmodell och inte tillverknings år. USA bilar och Sportquattron kommer ej att redovisas i denna omgång.
OBS! det kan finnas felaktigheter i detta material. Hittar du nått som du undrar över så tveka inte och kontakta mig.
———————————————————————————————–
I Mars 1980 på bilutställningen i Genéve visas Audi Quattro för första gången
Audi quattro bilarna börjar seriemässigt att byggas mars 1980.
Årsmodell 1981 är byggda från 1 Augusti 1980 fram till 31 Juli 1981 samma fårhållande gäller fram till årsmodell 1991 där sista byggdes i Maj -91
I maj, under modellår 81 (från ch.nr 85-B-901222) kommer den vacuumstyrda diffspaken och ersätter de mekaniska diffspakarna vid handbromsspaken.
Den första typen av reglage till den vacuumstyrda diffen var placerad i mittkonsollen mellan askkoppen och radion.
Den styrdes genom att man drog ut reglaget först ett hack för mellandiff och ännu ett hack så diffade man även bakaxeln. Vilket läge som var aktuellt visades med lysdioder på en bild av drivsystemet på båda sidor om reglaget.
Detta reglage sitter från maj 81-84 och ersätts 85-87 av ett vred med samma funktion men med modernare design samt att det gick att utläsa oljetemp och laddning i samma panel.
Ett problem med att manuellt diffa var att ABS ej kunde användas. 88-91 när drivsystemet ändrades till Torsen och det endast går att låsa bakaxeldiffen upp till 25km/h så ersattes vredet med en tryckknapp för att låsa bakaxeldiffen.
1980-1981 | 1982-1984 |
Bild saknas | |
1985-1987 | 1988-1991 |
Bild saknas |
83 ersätts de dubbla rektangulära framlamporna med singellyktor. Den första typen av singellykta sitter på årsmodellerna 83-84 för att 85-91 få en lite mer lutande front för att sänka luftmotståndet. 80-82 satt lyktspolningen närmare strålkastarna på den övre delen av frontspoilern. 83 när singellyktorna kom så flyttades strålkastarspolningen längre ut och monterades på själva stötfångaren
1980-1982 | 1983-1984 (Foto: Peter Deremar) |
1985-1991 | |
Profilbilder 1983-1984 rak front 1985-1991 lutande front
1983-1984 | 1985-1991 |
Bild saknas |
Grillmodellerna
1980-1982 | 1983-1984 (Foto: Peter Deremar) |
Bild saknas | |
1985-1991 | |
Strålkastarmunstyckena var mindre på de tidiga urisarna, ser ut som att de större kom 1983. De sitter dessutom inte riktigt på samma ställe, de tidiga sitter fast i ytterhöljet och på de senare i mittendelen av stötfångaren.
1980-1982 | 1983-1991 |
Bild saknas |
De första Urquattrorna hade vanliga analoga mätartavlor. 83 kom den gröna digitalainstrumenteringen samt talsyntes. Talsyntesen kunde beroende på marknad prata Tyska, Engelska, Italienska och Franska.
(bilar med MPH visning fick digitalainstrument 84)
Den gröna digitalainstrumenteringen, talsyntesen, turbotrycksmätare och bältesvarningen försvann när den röda digitalainstrumenteringen kom 88-91
1988 såldes i Schweiz en numrerad serie (200st) bilar med analoga mätartavlor.
Instrumenthuset
1980-1982 | 1983-1987 |
1988-1991 | |
Instrumentknappar
Vänster 1980-1984 (Foto: Hans Johnsson) | Höger 1980-1984 (Foto: Hans Johnsson) |
Vänster 1984-1989 | Höger 1984-1989 |
Vänster 1990 | Höger 1990 |
Bild saknas |
Bild saknas |
Farthållare
1980-1983 | 1984?- |
Bild saknas |
AC-reglage
1984-1991 (typsnitt?) | 1984-1991 |
1988-1991 | |
Bild saknas |
Reglage för fönsterhissarna
1980-? | 1983 (Foto: Hans Johnsson) |
1984-? | ?-1991 |
-85 ändrades reglaget för sittsvärmen så att man kunde reglera värmen var stol för sig.
1980-1983 | 1984 |
Bild saknas |
Bild saknas |
1985-1991 | |
83-91 levererades bilen utan bakre krängningshämmare
1980-1982 | 1983-1991 |
Bild saknas |
Bild saknas |
Baklamporna var röd/ vit och med gul blinkers samt röd reflexramp mellan baklamporna fram till t.o.m -84 för att 85-91 ersättas med mörk tonade baklampor och reflexramp.
De första mörktonade baklamporna (-85) hade endast 1st tvåpolig glödlampa för parkering och bromsljus, senare kom en version med dubbla glödlampor för parkering.
1980-1984 | 1985 – enkel baklampa |
Bild saknas |
|
1986-1991 – dubbel baklampa | |
Även Ronal fälgarna växte i bredd från 6″ till 8″ mars -84.
För att göra detta möjligt ändrades skärmarna lite. VAD ändrades i skärmarna?
Ny modifierad krängningshämmare och bärarmar fram monterades 83.
83 ändrade man i bakhjulsupphängningen med andra bärarmar, ”styrstag”, fjäderben, övrestötdämparfästet och tog bort den bakre krängningshämmaren.
Med modellår 84 byttes framstötdämparna, men först från ch-E-900329 (1984) byttes fram och bakfjädrarna och bilen sänktes 20mm (det är även styvare framfjädrarna om bilen har AC)
88 byttes bakfjädrarna igen.
Fälgar
6″*15″ Ronal fälgarna har ET 45 och däckdimensionen 205/60VR15
7″*15″ Fuchs fälgarna har ET 45 och däckdimensionen 205/55 -15 (tillval 80-84)
8″*15″ Ronal fälgarna har ET 24 och däckdimensionen 215/50R15V
Ronal 6″ 1980-1983 | Ronal 8″ 1984-1991 |
Fuchs tillval 80-84 | |
På årsmodell -84 modifierades inredningen med byte av instrumentpanel, ratt och klädsel på säten och dörrsidor. Instrumentpanelen följde med fram till -91 men nedre delen blev klädd med gråttskinn på 20v bilarna 90-91. Även ratten blev treekrad 90-91. (88-89 MB modellen kan även ha haft skinnklädda nedrefack dock i svart skinn, ännu ej bekräftat)
1980-1983 (Foto: Peter Deremar) (Ratt 90-91) | 1984-1989 (Ratt 90-91) |
1990-1991 | Ratt 1981-1983 |
Bild saknas | Bild saknas |
Ratt 1984-1989 | Ratt 1990-1991 |
Bild saknas |
Bild saknas |
En massa inredningsbilder
Stolar fram 1980-1983 (Foto:Peter Deremar) | Stolar fram, med rand 1984 |
Stolar fram 1984 ”B”-1989 | Stolar fram, skinn 1985-1989 |
Bild saknas | |
Stolar fram, 1990-1991 | Stolar fram, skinn 1990-1991 |
Bild saknas | Bild saknas |
Baksäte 1980-1983 | Baksäte, skinn 1983-1984 |
Bild saknas | Bild saknas |
Baksäte, med rand 1984 | Baksäte 1984″B”-1989 |
Bild saknas | |
Baksäte, skinn 1985-1989 | Baksäte 1990-1991 |
Bild saknas | |
Baksäte, skinn 1990-1991 | Dörrsida 1980-1983 (Foto: Hans Johnsson) |
Bild saknas | |
Dörrsida, skinn 1983-1984 | Dörrsida 1984-1989 |
Bild saknas | |
Dörrsida, skinn 1984-1989 | Dörrsida, 1990-1991 |
Bild saknas | |
Dörrsida, skinn 1990-1991 | Sidoklädsel bak 1980-1983 |
Bild saknas | Bild saknas |
Sidoklädsel bak 1984-1989 | Sidoklädsel bak 1990-1991 |
Bild saknas | Bild saknas |
Sidoklädsel bak, skinn 1983-1991 ? | Bagageklädsel, likadan på alla? |
Innertak med taklucka 1980-1983 (Foto: Peter Deremar) |
Innertak utan taklucka 1980-1983 |
Bild saknas | |
Innertak med taklucka 198?-1991 | Innertak utan taklucka 198?-1991 |
Bild saknas | Bild saknas |
Nu till något som är intressant och MYCKET ovanligt.
Eget tillval, röda bälten! Cerwinski:s underbara 90:a har detta originalmonterat. Går tyvärr inte att köpa dessa löst längre. (Foto: Per Hammarsjö, tidn. Automobil) |
|
-86 fick motorhuven gasdämpare och stödpinnen blev överflödig.
1980-1985 (Foto: Peter Deremar) | 1986-1991 |
Elupvärmd bakruta med ”Quattro” inlägg (finns omnämnd i audi faktablad -86)
84 kom det till bilar med ”klart” glas
85 kom det till bilar med ”grönt” glas
1980-1984 | 1985-1991 |
Quattro texten i bakre sidorutorna blir skriven i ”orange” siluett 85-91, tidigare fylda bokstäver i Diamantsilver.
1980-1984 | 1985-1991 |
Bild saknas |
Bild saknas |
80-84 var ABS tillval, (osäkert 80-81). Under modellår-84, i dec 1983 blev ABS standard.
bilar producerade i dec 1983 ch.nr 85-E-900414 till 85-E-900549
81??-91 gick det att stänga av ABS med en knapp, eller så stängdes ABS av automatiskt när man låste differentialen.
Tidigt på årsmodell -87 (från ch.nr 85-H-900252) löste man problemet med att man i teorin kunde låsa alla hjulen även med ABS. Om man låste alla hjulen samtidigt så kunde det tidigare systemet inte avgöra om bilen var i rörelse eller om den stod still. Under baksätet monterades en längsgående accelerometer som talade om att bilen var i rörelse.
———————- | Bild under baksäte 1987-1991 |
Bild saknas | |
ABS avstängningsknapp 1984-1989 | ABS avstängningsknapp 1990-1991 |
Modellbeteckningen på bagageluckan ändrades 85 till svarta emblem från att tidigare varit av tape.
88-89 emblemen kromade med audi ringar i centrum på bagageluckan.
90-91 endast Audi ringarna i centrum på bagageluckan.
1980-1984 | 1985-1987 |
1988-1989 | 1990-1991 |
Bakvingen var från början olackad svart, även ovansidan av bagageluckan var lackad svart oavsett bilen kulör. Detta ändrades på 85-91 där bakvingen och hela bakluckan lackades i samma färg som bilen i övrigt.
1980-1984 | 1985-1991 |
Bild saknas |
|
Plastbakluckan 86-91 (notera den lilla upphöjningen under vingen) | |
-84 var bilen radioförbered från fabrik med antenn, antennförstärkare fyra högtalare och balanskontroll
-85 blev bakrutetorkare och centrallås standard
Det verkar som om det finns 5st olika motorer, kan bero på olika marknader. Listan ej fullständig
WR: Sverige,
GV: USA,
WX: USA, Japan, Schweiz
MB: England,
RR: Sverige,
WR (Foto: Peter Deremar) | MB |
RR | GV |
Bild saknas |
Motorkod |
WR, 80-87
|
MB, 88-89 | RR, 90-91 | WX, (83-89) |
GV, (80-87)
|
Ant.ventiler | 10v | 10v | 20v | 10v |
10v
|
Volym | 2144cc | 2226cc | 2226cc | 2144cc |
–
|
Hk/rpm |
200/5500
|
200 | 220/5900 | 162/5500 |
200
|
Nm/rpm |
285/3500
|
– | 309/1950 | 230/3000 |
–
|
0-100 km/h |
7,1s
|
6,7s | 6,3s | 7,5s-96km/h |
–
|
Toppfart |
222km/h
|
222km/h | 230km/h | 205 |
–
|
Blandadkörning |
1,24lit/mil
|
– | 1,08lit/mil | – |
–
|
Vätskekyld turbo |
Nej
|
Ja | Ja | Nej |
Nej
|
Katalysator | Nej | Nej | Ja | Ja | – |
Bore * stroke (mm) | 79,5*86,4 | 81,0*86,4 | 81,0*86,4 | 79,5*86,4 | |
Kompressionsförh. | 7,0 : 1 | 8,6 : 1 | 9,3:1 | 7,0:1 | |
Bensin, oktan | 98 | 95 Blyfri | Blyfri |
-84 ändras utväxlingen i växellådan då det tidigare upplevdes att det var för stort kliv mellan 2:an och 3:an -90 så var utväxlingen ändrad tillbaka till den ursprungliga. Söker uppgifter om det gjordes redan -88
80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | |
1:an | 3,600 | 3.600 | 3,600 | 3,600 | 3,600 | |||||||
2:an | 2,125 | 2,125 | 2,125 | 2,125 | 2,125 | |||||||
3:an | 1,360 | 1,360 | 1,458 | 1,458 | 1,360 | |||||||
4:an | 0,967 | 0,967 | 1,071 | 1,071 | 0,967 | |||||||
5:an | 0,778 | 0,778 | 0,778 | 0,778 | 0,778 | |||||||
Back | 3,500 | 3,500 | 3,500 | 3,500 | ||||||||
Slutväxel | 3,889 | 3,889 | 3,889 | 3,889 | 3,889 | |||||||
1000rpm/5vxl | 35,7km/h | 35,7km7h |
Gäller ej USA bilar
Källa utväxling
”Presse Information” från 1982 och mars 1987,
Svenska faktablad: 86,90
Utländska faktablad: 84
Bok om Audi quattro J.Walton: 80
UTRUSTNINGSKODER
Det finns en klisterlapp som sitter i bagageutrymmet under hatthyllan på högersida (samma lapp sitter även i serviceboken) Den visar vilken utrustning som var monterad i bilen när den lämnade fabriken.
Vi är mycket intresserade av att så många som möjligt rapporterar in vad det står på just eran utrustningslista. på det sättet kan vi med säkerhet säga när viss utrustning existerade. tex. ABS vet vi inte om quattron hade som tillval redan från start.
Vi har sammanställt en lista på utrustningskoder vi tycker passar in på Audi quattron 80-91. Vi kommer att lägga till koder eftersom vi får kännedom att de finns på bilar. Den listan hittar du under fliken ”Utrustningskoder” i UR-FAKTA menyn
Tillval som erbjöds i broschyrer T=tillval, S=standard EJ=ej valbar. (beroende på försäljningsland)
Tillval/ standard | |||||||||||||
80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | Utrustningskod | |
ABS | T/S | S | S | S | S | S | S | S | M-432 | ||||
El-värme,stolar | T | T | S | S | M-340/M-139 | ||||||||
Centrallås | T | T | S | S | M-341 | ||||||||
Farthållare | T | T | T | S | M-352 | ||||||||
Bakrutetorkare | T | T | S | S | M-425 | ||||||||
Värmeisolerade rutor | T | T | S | S | M-568 (Gröntonade rutor) | ||||||||
Alufälg, 7*15 Fuchs | T | T | EJ | EJ | M-458 | ||||||||
Taklucka | T | T | T | T | T | M-560 | |||||||
l-fönsterhissar | T | T | T | S | M-651 | ||||||||
Belyst spegel, solskydd | T | ?? | M-999 | ||||||||||
Radio | T | T | EJ | T | inkl. radioförber. 80-83 | ||||||||
Radioförberedd | EJ | S | S | M-433 | |||||||||
Luftkonditionering | T | T | T | M-573 (inkl. gröntonade rutor) |
|||||||||
Läderklädsel, svart | EJ | T | T | T | M-079 (ej färgangivelse) | ||||||||
Läderklädsel, beige | T |
M-079 (ej färgangivelse) | |||||||||||
Läderklädsel, grå | T | M-079 (ej färgangivelse) | |||||||||||
Eget val | T | ||||||||||||
Senaste kommentarerna
Linus
"Hej. Pris skick? "
Jocke
"Hej ! Jan Jag har original fälgar till Urquattro 15” Mvh Joakim "
Edis
"Tjenare Fredrik! Tackar för det :-) Det är nog lite värre med svenska verkstadshandböcker, har ..."
Fredrik Nordmark
"Hej Johan, Vilken fint jobb med hemsidan, stor eloge! Hur får man tag i en ..."
Edis
"Hej igen Tage! Såg i Facebook-gruppen "UR quattro Parts Exchange" att "Highland Quattro" sålde ..."